RÄTTELSER/ÄNDRINGAR

När välvilliga läsare eller jag själv upptäcker allvarliga sakfel i min bok (exempelvis citatfel eller felaktiga bibelhänvisningar) vill jag publicera rättelserna här nedan. Särskilt tacksam är jag om man upptäcker fel siffror någonstans, t.ex. årtal. Det kan också röra sig om viktiga ändringar i kyrkans liturgiska år som har gjorts efter att boken har kommit ut.  Ni behöver inte kontakta mig om enkla språkliga missar såsom stavfel och slarvfel som finns i boken, ty det pågår just nu ett systematisk korrekturarbete som ska komma åt dem. Om Gud vill kommer alla rättelser med i en ny utgåva av min bok, möjligen som e-bok.

Välkommen att mejla rättelser till vandramedoss@gmail.com. 


LITURGISKA ÄNDRINGAR: 

- 3. söndagen "under året" ska numera heta "Guds ords söndag". Bibelstudier ska uppmuntras på denna dag.. 

- 10 december firas numera minnesdagen "Jungfru Maria av Loreto" (en pilgrimsplats i Italien).

- 27 juli ska "Kyrkans bön denna dag" ändras till:

"Gud, din Son kallade Lasaros åter till livet och försmådde inte Martas gästfrihet. Låt ingen av oss försumma att tjäna Kristus i dem vi möter och som Maria sitta vid hans fötter och hämta näring i hans ord. Han som med dig, Fader, och Den helige ande, lever och råder från evighet till evighet. Amen."

Orsak: från och med år 2021 ska den heliga Martas två syskon, de heliga Lasaros och Maria, uttryckligen firas på denna dag tillsammans med henne. På vissa håll har det redan varit så (och i min bok nämns de också på denna dag) men nu gäller det överallt. 


RÄTTELSER AV SAKFEL I BOKEN:

S. X (förordet). Citatet "Den som har Gud till fader måste ha kyrkan till moder" ska rättas till "Ingen kan ha Gud till fader som inte har kyrkan till moder". Citatet är inte från Augustinus utan från Cyprianus av Karthago (år 210-258, se s. 1371).

S. 1077 skriver jag att Hitlers naziregim i Tyskland var bland de första i världen att införa fri abort. Det är inte helt korrekt. Det ska rättas till att "regimen tillät abort av s.k. rashygieniska skäl". "Fri abort" i modern mening, d.v.s. att varje kvinna utan vidare kan välja att låta avsluta sitt ofödda barns liv, införde man inte. Tvärtom skärptes formellt straffen för abort. Detta skedde dock inte av omsorg om det enskilda barnets rätt till liv utan för att stärka den tyska "rasen". När det rörde sig om kvinnor som inte levde upp till rasidealen var synpunkten raka motsatsen. Därför tillåt man att dessa gjorde abort. Under kriget genomförde Nazityskland t.o.m. tvångsaborter, särskild mot polska och ryska kvinnor som var tvångsarbetare. I övrigt kan man peka på att det redan 1935 blev lagligt i Tyskland att abortera barn till kvinnor med ärftliga sjukdomar, ända fram till graviditetens sjätte månad. Nazisterna hade lika lite respekt för principen om det enskilda ofödda barnets rätt till liv, oavsett omständigheterna, som de liberala abortideologerna i vår tid som gav oss den nu gällande, barbariska "aborträtten". 

S. 1104 om sankt Benedikt Josef Labre. Jag skriver: "Josef dog vid 35 års ålder, djupt försjunken i bön, i kyrkan Santa Maria ai Monti, där en avgjutning av hans ansikte efter döden ännu finns." Detta är inte helt rätt, fast man hittar denna version i flera böcker om helgonet. Han kollapsade på trapporna till kyrkan då han kom ut efter att ha tillbett det Allraheligaste Sakramentet. En charkuterist (Zaccarelli) tog med honom till sitt hus, där Benedikt dog dagen efter. I Santa Maria ai Monti ligger hans kropp med en vacker sarkofag som visar helgonet. Avgjutningen av hans ansikte däremot finns i rummet där han dog och som är ett kapell nuförtiden. Jag borde också ha skrivit mer om Benedict-Josefs kärlek till Eukaristin. Han kallas för "De fyrtio timmarnas helgon" eftersom han ständigt tillbad Vår Herre genom att gå från den ena kyrkan till den andra där det fanns utställning av Sakramentet (i alla fall då han bodde i Rom).  

S. 1244 berättar jag om aposteln Jakob den Äldre. I samband med det hänvisar jag till Paulus ord i Gal 2:9. Det är förstås fel hänvisning ty den Jakob som menas där måste vara aposteln Jakob den Yngre eftersom den äldre dödades några år innan, som vi läser i Apg 12:2. 

S.  1434 om sankt Bruno. Kartusianerna ber inte riktigt så enskilt som texten säger. Varje natt har de gemensam nattbön på cirka tre timmar, därtill två mässor och lång gemensam vesper varje dag. De läser hela psaltaren varje dag så gudstjänsterna blir långa, i praktiken har de mer gemensam bön än många av de mer "moderna" ordnarna. Tillika lång gemensam promenad en gång i veckan under samtal. De tar bara undantagsvis emot gäster, jag känner några som fått vara det. 

S. 1331: Den helige konungen Ludvig av Frankrike var Ludvig IX (och inte den XII som det står). 

S.

S.

TACK TILL: Magnus Andersson, f. Magnus Nyman, Matteus Sandell, Sandra Flaspöhler, broder Bengt J. Schreurs OSB, Ulf Silfverling.

Skeppsbron 2, 111 30 Stockholm
Alla rättigheter reserverade 2018
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång